Welkom op Aquariumwereld!
Het Aquariumwereld forum is vanaf nu alleen toegankelijk voor leden.
Wil je gezellig meekletsen over aquaria, terraria, paludaria of andere dieren? Registreer je dan hier.

Pomacea bridgesii

Deel
    Aggie
    Beheerster
    Beheerster

Angel
    Vrouw Stier Rat
    Aantal berichten : 4836
    Leeftijd : 33
    Land :
    Punten : 4787
    Reputatie : 26

Pomacea bridgesii

Bericht van Aggie op di 17 feb 2009, 16:21

www.wikimedia.org

Wetenschappelijke naam: Pomacea bridgesii
    Nederlandse naam: Appelslak
    Familie: Ampullariidae
    Herkomst: Midden- en Zuid - Amerika
    Lengte: 5 – 10 cm
    Minimale Aquariumlengte: vanaf 10 liter
    Waterwaarden:
    Temperatuur: 18 - 26°C
    GH: 10 - 20
    PH: 7 – 8

Beschrijving:
    De waterwaardes zijn niet echt van belang voor een appelslak. Uiteraard moet wel het aquarium nitrietvrij zijn (zoals voor iedere ongewervelden en vis in het aquarium). En heb je een aquarium zonder kap? Dan zou je moeten kijken voor een dekruit, omdat appelslakken ’s nachts op pad kunnen gaan. Ook moet je uitkijken om niet een plantetende appelslak te kopen, want deze bestaan ook nog. De Pomacea bridgesii is dit niet! En houdt 1 appelslak op 10 liter. Mocht je PH niet rond de 7 komen, dan kan het gebeuren dat de slakken niet genoeg calcium tot zich kunnen nemen om hun schelp hard te houden. Je zou dan calciumcarbonaat poeder kunnen kopen ter behoeve van de appelslakken. En uiteraard zijn appelslakken niet alleen in het geel, maar ook in vele andere kleuren en zelfs met een lichte voet en donkere voet (het lichaam van de slak).

Voeding:
    Ze eten eigenlijk van alles, dode bladeren, droogvoer, diepvriesvoer, groenten, dode visjes ruimen ze op, eieren van vissen en ze eten algen.

De Kweek:
    Appelslakken zijn geen hermafrodiet. Als je nakomelingen wilt krijgen, moet je een man en een vrouw hebben. De man kruipt tijdens de paring op het vrouwtje. Het vrouwtje gaat dan tegen de ochtend naar boven om dan op het droge (vaak in de kap) de eieren te leggen. De eieren liggen allemaal bij elkaar en het is meestal ook een beste tros wat ze neerlegt (lijkt net een framboos). Ongeveer na 2 a 4 weken komen de eitjes uit en zal je kleine appelslakjes zien lopen in je aquarium.

Eigen ervaring:
    Appelslakken zijn erg leuk voor in het aquarium en daarom kan je het beste kiezen om met baby’s te beginnen en deze op te laten groeien in je eigen bak. Dit heb ik ook gedaan en met succes, ik kreeg zelfs een klein jaar later al jonge appelslakjes. Wel raad ik aan om niet alle trossen eieren die er liggen uit te laten komen, omdat je dan ontzettend veel jonge appelslakjes kan krijgen. Dan kan je het probleem krijgen dat je ze niet kwijt kunt en ze groeien best snel. Dan heb je dus een aquarium vol met appelslakken en als je een klein aquarium hebt van ongeveer 60 cm lang en met daarin 200 slakken is het best moeilijk om alles in orde te houden.
    Verder vind ik vooral de roze, donkerbruine en de ivoor heel erg mooi.

Het is nu za 25 nov 2017, 14:25