Welkom op Aquariumwereld!
Het Aquariumwereld forum is vanaf nu alleen toegankelijk voor leden.
Wil je gezellig meekletsen over aquaria, terraria, paludaria of andere dieren? Registreer je dan hier.

Colisa lalia

Deel
    Aggie
    Beheerster
    Beheerster

Angel
    Vrouw Stier Rat
    Aantal berichten : 4836
    Leeftijd : 33
    Land :
    Punten : 4787
    Reputatie : 26

Colisa lalia

Bericht van Aggie op ma 09 maa 2009, 17:25

Bron: www.aqua-fish.net

Wetenschappelijke naam: Colisa lalia
    Nederlandse naam: Dwerggoerami
    Familie: Anabantidae
    Herkomst: India (Zuid-Oost Azië)
    Lengte: 6 cm
    Minimale Aquariumlengte: 60 cm
    Waterwaarden:
    Temperatuur: 24 - 27°C
    GH: 5 - 8
    PH: 6,5 – 7,5

Beschrijving:
    Het mannetje is prachtig van kleur. De grondkleur is blauw met daarover mooie rode strepen, zoals op de foto. Dit is overigens de wildkleur. Daarbij zijn er kweekvormen: cobalt blauw en rode dwerggoerami. Het vrouwtje is zilverkleurig en overigens ook kleiner dan het mannetje. Zij wordt ongeveer 4 a 5 cm. Deze vissen zijn zeer vreedzaam en kunnen makkelijk met andere vissen gehouden worden. Houdt deze vissen alleen niet met barbelen, omdat barbelen aan de sprieten van de goerami’s zou kunnen knabbelen. Drijfplanten zijn wel vereist om het licht wat te dimmen en ook zodat hij een nest kan bouwen. En andere beplanting is ook nodig zodat het vrouwtje kan gaan schuilen voor het mannetje.

Voeding:
    Het zijn echt alleseters. Ze eten van droogvoer tot levendvoer.

De Kweek:
    De kweek van deze vissoort is erg makkelijk. Het mannetje zal een schuimnest bouwen en de eieren van het vrouwtje er in leggen. Hij zal iets agressiever worden in deze tijd en veel achter het vrouwtje na gaan. Hij verdedigt het nest dus tegen alle bewoners en na ongeveer 24 komen de eieren uit. De jongen kan je op laten groeien met het fijnste infuus en Artemia-naupliën.

Eigen ervaring:
    Ik heb bijna een jaar een koppel dwerggoerami’s en dan vooral de wildkleur zoals op de foto. Het koppel is echt aan elkaar gewaagd, beetje haat/liefde verhouding. Wel heb ik meegemaakt dat als het mannetje te lang met het nest bezig is dat je er dan zelf iets aan moet doen. Helemaal in een Juwel 70 is het dan een uitkomst als je dan het nest echt verwijdert. En geen kleintjes te bekennen, maar hij zat alleen maar achter het vrouwtje aan en jaagde al mijn vissen weg van het nest. Dan is zo’n aquarium te klein om het door te laten gaan. Na het verwijderen van het nest is het weer goedgekomen en gaan ze vaak samen naar voedsel zoeken.
    Het zijn echt één van de mooiste vissen die ik in mijn aquarium heb gehad. Een echte aanwinst voor een aquarium. En wat ik ook gelezen heb op internet heb ik misschien wel mazzel met mijn koppel dat ze zo sterk zijn. Tegenwoordig met het doorkweken er van zijn ze niet zo heel erg sterk meer. Daarom moet je altijd goed kijken in de winkel of ze er goed uit zien of niet en dan ervoor kiezen. Eigenlijk moet je dit doen met alle vissen, maar toch te voorkomen dat je een slecht koppel krijgt en de dwerggoerami een slechte naam te bezorgen vertel ik het nog even erbij.

Het is nu za 23 sep 2017, 22:57