Welkom op Aquariumwereld!
Het Aquariumwereld forum is vanaf nu alleen toegankelijk voor leden.
Wil je gezellig meekletsen over aquaria, terraria, paludaria of andere dieren? Registreer je dan hier.

Trigonostigma hengeli (pseudo-kegelvlekbarbeel)

Deel
    Aggie
    Beheerster
    Beheerster

Angel
    Vrouw Stier Rat
    Aantal berichten : 4836
    Leeftijd : 33
    Land :
    Punten : 4787
    Reputatie : 26

Trigonostigma hengeli (pseudo-kegelvlekbarbeel)

Bericht van Aggie op vr 03 apr 2009, 10:14

Wetenschappelijke naam: Trigonostigma hengeli
    Nederlandse naam: Pseudo-kegelvlekbarbeel
    Familie: Cyprinidae
    Herkomst: Sumatra
    Lengte: 3 cm
    Minimale Aquariumlengte: 60 cm
    Waterwaarden:
    Temperatuur: 24 - 28°C
    GH: 5 - 10
    PH: 6 – 7,5

Beschrijving:
    Deze wordt vaak verward met de espei. De espei heeft alleen meer oranje in het lichaam dan de hengeli. Het zijn één van de mooiste kegelvlekbarbeeltjes waarbij de zwarte, maar dus ook de oranje kegel goed te zien is. Ze zijn vreedzaam tegenover andere vissen en kan het beste gehouden worden vanaf 6 a 7 vissen voor een kleine aquarium. Heb je een groter aquarium vanaf 1 meter dan kan je het beste minimaal 12 nemen of zelfs veel meer. Dit is een echte scholenvis, waarbij sommige andere scholenvissen zonder angst hun eigen gang gaan zullen deze vissen regelmatig met elkaar te zien zijn.

Voeding:
    Droogvoer, diepvries maar eten uiteraard ook klein levend voer.

De Kweek:
    De vrouwen zijn wat minder opvallend van kleur. Met een kweektemperatuur van rond de 27 a 28 graden zullen ze hun eieren leggen onder de bladeren van planten. De jongen komen na ongeveer 24 uur uit en kan je ze voeren met infuusvoer.

Eigen ervaring:
    Ik twijfel nog een beetje of ik de espei of hengeli heb, maar omdat ik de vissen gekocht heb als espei zal ik even iets schrijven.
    Deze vissen heb ik nog niet zo lang, maar kan wel zeggen naar eigen ervaring dat het hele leuke vissen zijn. Erg actief en scholen dus ook echt. Ik heb ook andere scholen gehad, zoals de neontetra, maar deze scholen mooier en blijven echt meer bij elkaar dan de neontetra.
    Ik vind het een aanrader! Zowel de hengeli als de espei!

Het is nu za 25 nov 2017, 14:10