Aquariumwereld

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Welkom op Aquariumwereld!
Het Aquariumwereld forum is vanaf nu alleen toegankelijk voor leden.
Wil je gezellig meekletsen over aquaria, terraria, paludaria of andere dieren? Registreer je dan hier.

    Poecilia reticulata

    Aggie
    Aggie
    Beheerster
    Beheerster


    Angel
    Vrouw Poecilia reticulata 4000 Stier Rat
    Aantal berichten : 4836
    Geregistreerd op : 08-11-08
    Leeftijd : 40
    Land : Poecilia reticulata Nl
    Punten : 4787
    Reputatie : 26

    Poecilia reticulata Empty Poecilia reticulata

    Bericht van Aggie zo 15 feb 2009, 20:28

    Poecilia reticulata Guppy-fish-profile
    Bron: www.aqua-fish.net

    Poecilia reticulata Poecilia_reticulata2_x
    Bron: Poeciliidae.sitemynet.com


    Wetenschappelijke naam: Poecilia reticulata
    Nederlandse naam: Guppy
    Familie: Poeciliidae
    Herkomst: Midden - Amerika
    Lengte: 4 - 6 cm
    Minimale Aquariumlengte: 60 cm
    Waterwaarden:
    Temperatuur: 18 - 27ºC
    GH: 10 - 20
    PH: 6,8 – 8

    Beschrijving:
    Dit zijn één van de makkelijkste vissen die er zijn voor in het aquarium, in die zin qua waterwaardes stellen ze niet zoveel eisen.
    Het guppy is een vis met toch wel de meest verschillende kleuren en staartvormen. Vooral de mannen hebben de verschillende soorten staartvormen en de kleuren. De vrouwtjes zijn meestal grijs en hebben eventueel wat kleur in hun staart. Zie de foto's, foto 1 is een man en op foto 2 staan vrouwen.
    Wel moeten deze vissen echt in een aquarium gehouden van minimaal 60 cm groot. Vooral de vrouwen kunnen groter worden dan 5 cm. Het zijn zeer vreedzame vissen, ze laten andere met rust en zwemmen in alle lagen van het aquarium.

    Voeding:
    Guppen zijn echte alleseters. Ze lusten levend-, diepvries-, vlok- en granulaatvoer.

    De Kweek:
    De kweek is zeer makkelijk. Minimaal 2 (het beste is toch 3) vrouwen op 1 man en je kan geheid jongen verwachten. De eitjes worden ontwikkelt in lichaam van de moeder en tijdens het baren komen ze uit. Vandaar de naam: levendbarende vissen. De draagtijd van deze vis is ongeveer 28 tot 32 dagen. Tijdens zo’n bevalling kunnen er tussen de 5 en 100 jongen verwacht worden. Vaak is er bij de 1e worp van zo’n vrouw niet veel jongen, maar hoe meer bevallingen ze hebben gehad, hoe meer jongen ze krijgen.
    Ook kunnen de vrouwen het sperma van de man opslaan en daarvan ongeveer 5x zwanger raken. Daardoor kunnen ze dus nog steeds jongen, ook al zitten er geen mannen meer in het aquarium. Dit houdt in dat er iedere 28 a 32 dagen nieuwe guppy’s geboren worden.
    De jongen zijn vanaf de geboorte zelfstandig en kunnen zelfs als er geen genoeg beplanting is in het aquarium opgegeten worden. Wil je jongen overhouden is het beste om dus veel beplanting te gebruiken. Beplanting zoals drijfplantjes of fijnere randbeplanting zorgen ervoor dat de jongen erin kunnen schuilen.
    Na ongeveer een dag kunnen de jongen gevoerd worden met een beetje stofvoer (vlokken heel erg fijn malen tussen je vingers).

    Wil je geen jongen? Houdt dan alleen mannetjes.

    Eigen ervaring:
    Mijn ervaring met deze vis is dat als de omstandigheden goed zijn zullen ze heel snel voortplanten en voor je het weet zit je met een overschot en kan je ze niet meer kwijt. Ik heb zelf daardoor rond de 100 guppen gehad en kocht paar goedkope plastic bakken om ze kwijt te kunnen.
    Gelukkig was er iemand die eigenlijk al mijn guppen behalve een paar mannen over wilde nemen en heb ik ze weg kunnen geven.
    Ik raad dus aan goed na te denken of je wel jongen wilt, omdat het echt te erg kan worden als je geen andere vissen bij hebt zitten die van kleine visjes houdt (bijvoorbeeld maanvissen). Want ook niet altijd eten de ouders hun jongen op.
    Na deze ervaring heb ik besloten alleen maar mannen bij elkaar te houden en geen vrouwen er meer bij te zetten. Dit werkt erg goed en het is ook leuk in een aquarium.
    Helaas merk ik ook dat guppen toch iets zwakker zijn dan verwacht, misschien doordat sommige doorgekweekt zijn? Ik weet het niet.

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu vr 26 apr 2024, 14:48