Aquariumwereld

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Welkom op Aquariumwereld!
Het Aquariumwereld forum is vanaf nu alleen toegankelijk voor leden.
Wil je gezellig meekletsen over aquaria, terraria, paludaria of andere dieren? Registreer je dan hier.

4 plaatsers

    Te veel fosfaat, last van blauwalg

    Aggie
    Aggie
    Beheerster
    Beheerster


    Angel
    Vrouw Te veel fosfaat, last van blauwalg 4000 Stier Rat
    Aantal berichten : 4836
    Geregistreerd op : 08-11-08
    Leeftijd : 40
    Land : Te veel fosfaat, last van blauwalg Nl
    Punten : 4787
    Reputatie : 26

    Te veel fosfaat, last van blauwalg Empty Te veel fosfaat, last van blauwalg

    Bericht van Aggie vr 31 jul 2009, 15:16

    Ik heb een probleempje No cheer ik vond de alg al te groen voor woorden eigenlijk toen ik het zo bij me zand zag, maar toen ik met een watje eroverheen ging wist ik het zeker.
    Ik heb blauwalg Cry Hard, wat een derrie is dat zeg. Het zit alleen op mijn ramen, maar goed ik wil het dus uit de weg hebben uiteraard.

    Ik heb al in de database gekeken Wink, wat ik moest doen. Toevallig heb ik ook al gelijk ververst (zodoende dat ik ook achter dat blauwalg kwam). Daarna ben ik ook gaan testen, want dat kon ik dan wel op mijn gemak doen. Er is zo'n 35% ververst (23 liter), het betreft dus ook mijn Juwel 70.

    Even iets vooraf, klopt het dat de kaart van Sera niet klopt met wat er gegeven wordt in het boekje? Bij Fosfaat staat in de berichten dat als hij donkerblauw is heb je meer dan 2,0 mg en moet je 5 om 5 gaan doen om te kijken wat er dan gebeurd. Is het dan weer donkerblauw heb je meer dan 4,0 mg enz enz.. alleen bij mijn kaart staat donkerblauw 0,1 mg bij 10 ml, 5 ml om 5 ml = 0,2 mg. Ik geloof dat dat niet klopt.

    Mijn waterwaarden, getest met druppeltest van Sera:
    PH: 7,2
    KH: 6
    GH: 20
    FE: 0,0
    NH3/NH4: 0,0
    NO2: 0
    NO3: 25
    PO4: 1e keer = 2,0 mg (10ml)
    2e keer = 4,0 mg (5ml/5ml)
    3e keer = 10,0 mg (2ml/8ml)
    Het is 5ml aquariumwater + 5ml gedestileerd water en 2ml aquariumwater + 8ml gedestileerd water.

    Daarbij was de laatste keer het curve donkerblauw, bijna zwart.

    Wat zou ik nog meer kunnen doen? Ik zal nauwelijks nog voer geven, maar zou buiten het verminderen van licht en het water verversen nog wat anders kunnen doen? Zou het nog aan mijn verlichting kunnen liggen? Ik gebruik nu Sylvania de lamp zelf is wat roze, het geeft mooie verlichting, wordt gezegd dat het voor planten is. Sorry ik zal straks even gaan kijken welke het precies is, door het verversen en testen ben ik even uitgeput, dus ben blij dat ik zit.

    Als iemand mij al zo verder kan helpen is het uiteraard helemaal goed.
    Sandertjn!
    Sandertjn!
    Maanvis
    Maanvis


    Te veel fosfaat, last van blauwalg Empty
    Man Te veel fosfaat, last van blauwalg 1000 Kreeft Paard
    Aantal berichten : 1592
    Geregistreerd op : 11-11-08
    Leeftijd : 33
    Woonplaats : Brasschaat - Antwerpen - Vlaanderen - België
    Land : Te veel fosfaat, last van blauwalg Be
    Punten : 1108
    Reputatie : 4

    Te veel fosfaat, last van blauwalg Empty Re: Te veel fosfaat, last van blauwalg

    Bericht van Sandertjn! vr 31 jul 2009, 15:57

    Een bepaalde combinatie van
    temperatuur, licht en voedingsstoffen kan leiden tot massale groei. Veel
    blauwalgen groeien optimaal bij temperaturen tussen 20 en 30 graden,
    weinig stroming en weinig licht.

    Probeer meer stroming en meer licht te veroorzaken
    Ook je temperatuur laten zakken zou een optie zijn... maar dat hebben je vissen niet graag
    Kenzo
    Kenzo
    Globale Moderator
    Globale Moderator


    Music
    Man Te veel fosfaat, last van blauwalg 2000 Boogschutter Aap
    Aantal berichten : 2328
    Geregistreerd op : 06-03-09
    Leeftijd : 31
    Woonplaats : Oost-Vlaanderen
    Land : Te veel fosfaat, last van blauwalg Be
    Punten : 2473
    Reputatie : 41

    Te veel fosfaat, last van blauwalg Empty Re: Te veel fosfaat, last van blauwalg

    Bericht van Kenzo vr 31 jul 2009, 19:49

    Ik heb 45 watt boven de Juwel70 en heb ook last van blauwalg denk ik :/
    Nog eens goed kijken wat het is Tong
    Aggie
    Aggie
    Beheerster
    Beheerster


    Angel
    Vrouw Te veel fosfaat, last van blauwalg 4000 Stier Rat
    Aantal berichten : 4836
    Geregistreerd op : 08-11-08
    Leeftijd : 40
    Land : Te veel fosfaat, last van blauwalg Nl
    Punten : 4787
    Reputatie : 26

    Te veel fosfaat, last van blauwalg Empty Re: Te veel fosfaat, last van blauwalg

    Bericht van Aggie vr 31 jul 2009, 20:00

    @ Sander, ik heb genoeg stroming (het is nog net geen golfslagbad, maar de Aquaflow 200 en op maximum geeft een behoorlijke stroming).. tja tussen de 20 en 30 graden is logisch dat de bak zo is Smile, want het is een tropisch aquarium en licht brand ongeveer tussen de 11 en 12 uur per dag (en dat is voor mij echt nieuw dat ik dat lees).

    Mijn oorzaak is te veel nitraat + fosfaat, mijn fosfaat is GIGA te hoog. En ik vraag me af of daar alleen verversen mee helpt om het te verlagen of dat er ook wat anders tegen te doen.

    Ik heb nu mijn licht uit en bak verduistert, het was nog niet helemaal zo ver dat het overal zat. Het stonk ook niet, maar de kleur was 100% niet van een gewone groene alg.

    Hier baal ik gewoon echt van. Het is echt voor het eerst in bijna 3 jaar tijd dat ik last heb van blauwalg.
    Kenzo
    Kenzo
    Globale Moderator
    Globale Moderator


    Music
    Man Te veel fosfaat, last van blauwalg 2000 Boogschutter Aap
    Aantal berichten : 2328
    Geregistreerd op : 06-03-09
    Leeftijd : 31
    Woonplaats : Oost-Vlaanderen
    Land : Te veel fosfaat, last van blauwalg Be
    Punten : 2473
    Reputatie : 41

    Te veel fosfaat, last van blauwalg Empty Re: Te veel fosfaat, last van blauwalg

    Bericht van Kenzo za 01 aug 2009, 00:28

    Oplossing tegen blauwalg is HS Cyanocell.
    Heb deze alg ook, en er werd me aangeraden: 50% verversen en dat product toevoegen. Na 2 dagen is alle blauwalg weg.

    Als die weg is, filteren over actieve kool zodat de reststoffen van dat middeltje verdwijnen.
    Aggie
    Aggie
    Beheerster
    Beheerster


    Angel
    Vrouw Te veel fosfaat, last van blauwalg 4000 Stier Rat
    Aantal berichten : 4836
    Geregistreerd op : 08-11-08
    Leeftijd : 40
    Land : Te veel fosfaat, last van blauwalg Nl
    Punten : 4787
    Reputatie : 26

    Te veel fosfaat, last van blauwalg Empty Re: Te veel fosfaat, last van blauwalg

    Bericht van Aggie za 01 aug 2009, 02:25

    Je hoeft niet over actieve kool te filteren, dat had ik ook gelezen Wink.

    Na wat gegoogel kwam ik er achter ja dat je inderdaad ook dat kan gebruiken. Maar ik zal ook wat extra planten (snelgroeiers) in zetten en uiteraard ook weer verversen.

    Met Cyanocell haal je namelijk de alg weg, maar is nog niet echt de oplossing voor de hoge fosfaat. Het is wel heel apart en bij mij sluimerig gegaan. Ik dacht nog komt door mijn nieuwe verlichting.
    Eigenlijk bij iedere verversing ruim ik de bodem op, maar waarschijnlijk toch niet vaak genoeg. Ik ben er ook op tijd bij, want het was alleen aan de voorkant, bij sommige zie ik echt hele plakkaten en dan vraag ik mij af hoe snel gaat blauwalg? Dan zit het toch wel langer dan een dag denk ik dan.

    Ik zie overigens dat Aquaplantsonline het product heeft. Ik hoop morgen ook op voorraad, want dan kan ik het gelijk meenemen met mijn bestelling.
    Aggie
    Aggie
    Beheerster
    Beheerster


    Angel
    Vrouw Te veel fosfaat, last van blauwalg 4000 Stier Rat
    Aantal berichten : 4836
    Geregistreerd op : 08-11-08
    Leeftijd : 40
    Land : Te veel fosfaat, last van blauwalg Nl
    Punten : 4787
    Reputatie : 26

    Te veel fosfaat, last van blauwalg Empty Re: Te veel fosfaat, last van blauwalg

    Bericht van Aggie za 01 aug 2009, 16:49

    Ik heb vandaag mijn licht weer aangedaan, er zitten nieuwe planten in en ik heb Cyanocell en dat zit er nu ook in. 1 tablet, want ik vond 2 (is dan voor 100 liter) iets te veel, want zo'n last heb ik ook niet.

    Ik ben dus benieuwd of het oplost, maandag zal ik water verversen. Ik hoor bij vele dat het met garnalen goed gaat, maar ja verder weet ik het ook niet. Gaat het niet goed heb ik pech, ik wil van de alg af.

    Ook zal ik uiteraard de oorzaak wegnemen en zal ik daarna zo goed mogelijk verversen tot het weer optimaal is.

    Wel heb ik ook af en toe erg last van een bruinalg op mijn ramen. Het lijkt wel of ik 3 algen tegelijk heb.
    Aggie
    Aggie
    Beheerster
    Beheerster


    Angel
    Vrouw Te veel fosfaat, last van blauwalg 4000 Stier Rat
    Aantal berichten : 4836
    Geregistreerd op : 08-11-08
    Leeftijd : 40
    Land : Te veel fosfaat, last van blauwalg Nl
    Punten : 4787
    Reputatie : 26

    Te veel fosfaat, last van blauwalg Empty Re: Te veel fosfaat, last van blauwalg

    Bericht van Aggie ma 03 aug 2009, 14:30

    Zo ik heb net ververst, maar wat zag ik tot mijn verbazing? Mijn mannetjes dwerggoerami had een nestje gemaakt en nog een grote ook.
    Die is door het verversen kapot gegaan, maar ik ben wel blij om te zien dat hij zich nog prettig voelt in mijn bak. Overigens al mijn visjes, behalve de cory's. Daarvoor wordt het hoogtijd dat ze aangevuld worden.

    Ik zal straks ook nog even mijn Po4 en nitraat meten en laat ik jullie dat ook even weten.
    Mar
    Mar
    Kogelvis
    Kogelvis


    Cheerful
    Aantal berichten : 513
    Geregistreerd op : 12-05-09
    Woonplaats : IJmuiden
    Land : Te veel fosfaat, last van blauwalg Nl
    Punten : 557
    Reputatie : 8

    Te veel fosfaat, last van blauwalg Empty Re: Te veel fosfaat, last van blauwalg

    Bericht van Mar ma 03 aug 2009, 19:57

    Voor een ieder die last heeft van blauwalg...sterkte!!
    Wat wel eens wil helpen is idd bak verduisteren en een zuurstofsteentje toevoegen....blauwalg doet het niet goed met zuurstof.Enne dag of 3 niet voeren.Door een teveel aan voer krijg je veel fosfaten,sterkte Wink
    Kenzo
    Kenzo
    Globale Moderator
    Globale Moderator


    Music
    Man Te veel fosfaat, last van blauwalg 2000 Boogschutter Aap
    Aantal berichten : 2328
    Geregistreerd op : 06-03-09
    Leeftijd : 31
    Woonplaats : Oost-Vlaanderen
    Land : Te veel fosfaat, last van blauwalg Be
    Punten : 2473
    Reputatie : 41

    Te veel fosfaat, last van blauwalg Empty Re: Te veel fosfaat, last van blauwalg

    Bericht van Kenzo ma 03 aug 2009, 21:27

    Niet voeren zal moeilijk gaan, is een bakje met blauwoogjes en heb jongen...
    Morgen naar LFS gaan kijken voor dat Cyanell Smile
    Aggie
    Aggie
    Beheerster
    Beheerster


    Angel
    Vrouw Te veel fosfaat, last van blauwalg 4000 Stier Rat
    Aantal berichten : 4836
    Geregistreerd op : 08-11-08
    Leeftijd : 40
    Land : Te veel fosfaat, last van blauwalg Nl
    Punten : 4787
    Reputatie : 26

    Te veel fosfaat, last van blauwalg Empty Re: Te veel fosfaat, last van blauwalg

    Bericht van Aggie ma 03 aug 2009, 22:02

    Bak verduisteren en niet voeren al dat soort dingen (wat ook in de database staat) heb ik nou 1 dag gedaan, ik had er ook nieuwe planten in en heb geen zin dat mijn planten dus kapot gingen.

    Vooral door te veel droogvoer, wat ik de laatste tijd dus eigenlijk gaf, omdat ik twijfelde of mijn cory's wel aten aangezien ik ze nooit echt zag (vergis me zelfs in het tellen).
    Wat vooral ook belangrijk is, NOOIT een diepvriesblokje zo in je aquarium gooien, want dan krijg je ook te hoog fosfaat.

    Nu is mijn bak redelijk op orde en zie ik geen sporen van blauwalg meer, dat komt vooral door Cyanocell. Garnalen, vissen en de slakken hebben er allemaal geen last van gehad tot nu toe.

    Mijn waardes nu met druppeltest van Sera:
    No3: 0 t/m 10 (was een beetje raar aflezen.. kon niet kiezen waar deze nou zat)

    Po4: 0,25mg of 1,0mg in ieder geval was het op de Sera kaart de 2e van links (dus middenblauw zeg maar). Ik blijf zeggen de kaart klopt niet met het boekje. Maar ik houd het even op 1,0 mg denk dat dat beter overeenkomt.
    Aggie
    Aggie
    Beheerster
    Beheerster


    Angel
    Vrouw Te veel fosfaat, last van blauwalg 4000 Stier Rat
    Aantal berichten : 4836
    Geregistreerd op : 08-11-08
    Leeftijd : 40
    Land : Te veel fosfaat, last van blauwalg Nl
    Punten : 4787
    Reputatie : 26

    Te veel fosfaat, last van blauwalg Empty Re: Te veel fosfaat, last van blauwalg

    Bericht van Aggie wo 05 aug 2009, 02:05

    Nou het gaat weer goed in mijn bak, de planten groeien ook weer als kool Very Happy.

    Gesponsorde inhoud


    Te veel fosfaat, last van blauwalg Empty Re: Te veel fosfaat, last van blauwalg

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do 02 mei 2024, 04:41