Aquariumwereld

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Welkom op Aquariumwereld!
Het Aquariumwereld forum is vanaf nu alleen toegankelijk voor leden.
Wil je gezellig meekletsen over aquaria, terraria, paludaria of andere dieren? Registreer je dan hier.

    Colisa chuna

    Aggie
    Aggie
    Beheerster
    Beheerster


    Angel
    Vrouw Colisa chuna 4000 Stier Rat
    Aantal berichten : 4836
    Geregistreerd op : 08-11-08
    Leeftijd : 40
    Land : Colisa chuna Nl
    Punten : 4787
    Reputatie : 26

    Colisa chuna Empty Colisa chuna

    Bericht van Aggie vr 22 mei 2009, 02:18

    Colisa chuna Ryb_pretnik_trojbarwny
    Bron: www.interblock.pl

    Wetenschappelijke naam: Colisa chuna
    Nederlandse naam: Honinggoerami
    Familie: Anabantidae
    Herkomst: Noordoost India
    Lengte: 4 – 5 cm
    Minimale Aquariumlengte:[b] vanaf 50 cm
    [b]Waterwaarden:

    Temperatuur: 23 - 28°C
    GH: 8 - 12
    PH: 6,5 - 7

    Beschrijving:
    Mannetjes blijven toch iets kleiner dan de vrouwtjes. Ze zijn mooier gekleurd, een mooie geel-oranje lichaam, met lichtgele stekeltjes en van kin tot iets verder dan de buik kan het heel mooi zwart worden.
    De foto is er een mooi voorbeeld van hoe een mannetje er uit moet zien. De vrouwen zijn bruin-grijs en kunnen een bruine horizontale streep hebben.
    De vis is ook vrij schuw en kan met andere vreedzame vissen in een aquarium. De Colisa chuna is wel gevoelig voor Oödinium.

    Voeding:
    Ze eten van alles. Klein levend voer zoals Artemia of gewoon vlok-, granulaat- of diepvriesvoer is goed.

    De Kweek:
    De kweek is eenvoudig. Na een territorium zal gevormd worden en na dit zal het mannetje een nest bouwen. De chuna doet dat zeer slecht, hij gebruikt nauwelijks materiaal voor zijn nest, of bouwt bijna geen nest en de eieren zullen in het nest gezet worden door het mannetje. De eitjes komen na ongeveer 24 a 36 uur uit en de kleine chuna’s moet je op laten groeien met het kleinste infuus.

    Eigen ervaring:
    Ik heb zelf een paartje gehouden. Ook vind ik ze niet eens groot, eigenlijk is de dame iets groter dan het mannetje en kunnen ze bij goede verzorging wel in een Aqua 40 gehouden worden. Maar in een kleiner aquarium echt niet. Ze zijn helemaal niet agressief en ook niet naar elkaar toe. Het paartje had ik bijna 1 jaar, helaas is het vrouwtje overleden en heb ik het mannetje nu zeker een jaar. Ik vind het een aanrader.

      Het is nu zo 19 mei 2024, 13:45